Home | Route | Doen ! | Nieuws | Jouw pagina ! | Dirkjan | Reportages 2 | Reportages 1 | Waar ? | De Nieuwburg vroeger ? | De Nieuwburg nú ! | Verborgen stad | Floris V | Uit de Pers | Melis Stoke | Grote Pier | Bewoners | Kunst ! | Echte ridder ? | Rankensteijn | Nog meer weten ? | Vakkenpagina | Lesbrief | Creatief | Links | Colofon

Vakkenpagina

Misschien heb je zelf ook leuke ideeŽn om aan je docent voor te stellen. Maar volgens mij zou je aan het volgende kunnen denken:

AARDRIJKSKUNDE

* waar ligt die Oudorper polder precies en hoe is ie ontstaan ?

* hoe zag dat gebied er vroeger uit en waarom lagen juist hier de dwangburchten ?

* waarom is er zoveel water in dit gebied ?

BIOLOGIE

* wat groeit er zo al in de Oudorper polder en wat op De Nieuwburg ?

* wat voor dieren kan je op en rond De Nieuwburg verwachten ?

* wat voor dieren en planten kwamen hier vroeger voor, toen De Nieuwburg werd gebouwd ?

GESCHIEDENIS

* wat zijn dwangburchten eigenlijk en waarom waren ze nodig rond Alkmaar ?

* wie was Floris V, wie was Grote Pier ?

* hoe werd zo'n burcht als De Nieuwburg gebouwd ?

* wat is er later allemaal gebeurd in die Oudorper polder ? 

* wat is een "monument" ?

* wat doet een archeoloog ?

NEDERLANDS

* een spannend ridderverhaal lezen

* het verhaal over Grote Pier en de Zwarte Hoop vertellen

* een verslag maken van de opruimklus bij De Nieuwburg (hoe erg het was, hoe ver, hoe zwaar....en hoe leuk)

* een videoreportage maken van de dag, dat jouw klas aan de slag gaat (leuk voor de ouders !)

* een interview bij de bewoners, die in Oudorp vlak bij De Nieuwburg wonen: "Wat ze weten van De Nieuwburg ?"

TECHNIEK

* maak een maquette van De Nieuwburg

* hoe werkt een ophaalbrug ?

* hoe werkt een waterput ?

* een foto-presentatiewand maken van alle activiteiten rond De Nieuwburg

En wat bedenk je zelf nog allemaal ?